Eggehviteomelett med restemat

Jeg er veldig begeistret for restemat, for det gir så mange muligheter til å utforske nye oppskrifter. Det er tilfredsstillende når man har rester i kjøleskapet som man kan gjøre til noe helt nytt.
Jeg lager noen ganger ting som gjør at jeg får eggehviter til overs. Når jeg baker pavlova så kan jeg bruke eggeplommene i vaniljekremen. Men når jeg lager eggelikør, da har jeg 5 eggehviter til overs uten et "logisk bruksområde" der og da. Så da passer det meg ypperlig å diske opp med en eggehviteomelett. Sunt, raskt, godt!

Ha eggehvitene i en bolle, og finn fram det du måtte ønske av ingredienser i tillegg.
Jeg bruker nesten alltid ost (elsker ost!), og ellers blir det litt tilfeldig. Her har jeg i tillegg paprika, skinke, purre og krydder. Har man rester i kjøleskapet av pålegg som salami og skinke så er dette en gyllen mulighet til å få brukt det opp.
Kutt opp i passe store biter, og ha alt sammen oppi bollen med eggehvitene. Bland det hele sammen.
Jeg pleier å steke omelett i en passe stor kjele med teflonbelegg. Da holder det med en liten klatt smør (evt. olje), og så heller jeg omelettblandingen i. La det få godgjøre seg til omeletten er gjennomstekt.

Litt avokado og en skive grovbrød ved siden av, og så er lunsjen i boks.

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park