Om kvinners helse, med Michelle Obama

Jeg følger en Podcast med Michelle Obama, og det er virkelig en dame jeg har sansen for. Jeg har lest boka hennes og følger henne på Instagram. Da jeg leste at hun nå også kommer med en Podcast, så var forventningene høye. Og så langt har jeg hørt 3 episoder, og er ikke skuffet. Det er samtaler om viktige tema, med interessante gjester, og nok tid til at man får et ordentlig dypdykk i praten så det ikke kjennes så forhastet som i andre intervju- settinger. En av de første gjestene var kanskje ikke så overraskende; hennes mann, Barack Obama. Men det var egentlig gjesten i en episode lengre ut som gjorde enda mer inntrykk på meg, nemlig lege og en venninne av Michelle; Dr. Sharon Malone.
De snakket i hovedsak om kvinners helse og kvinner i overgangsalderen. Og selv om man ikke har nådd dette stadiet i livet selv enda, så var det virkelig mye god kunnskap å hente. Dette gjelder også for menn faktisk, for jeg tenker at jo mer informasjon man har om hva som faktisk foregår i kvinners kropper, jo lettere er det å forstå oss i disse periodene. Disse hormonene er ikke noen spøk når de herjer som verst. Vi kan tulle med det på gode dager, og denne berg- og dalbanen av et følelseregister i tillegg til kroppslige plager. Men likevel; på dårlige dager kan det være helt forferdelig, og de som da bor under samme tak aner ikke hva som skar seg fra et øyeblikk til det neste. Vi må kommunisere. Det høres virkelig så enkelt ut, men det er det som må til. Jeg synes selv det er flaut og vanskelig. "Beklager at jeg har så kort lunte og at jeg gråter fort, jeg får snart mensen". Den setningen har jeg sagt en eneste gang i mitt liv. Og kanskje burde man ikke si beklager engang, man kan jo ikke noe for det, og hadde man kunnet kontrollere det, så tro meg; da hadde vi gjort det.

Litt humoristisk forteller Michelle om da hun fikk hetetokter ombord på et Marine One- helikopter på vei til et arrangement med hennes mann, daværende president Barack Obama. Hun sa det var som om noen hadde satt en stekeovn inni henne og slått den på full styrke, for alt føltes som om det skulle smelte. Og så skulle hun fungere som Førstedame. Det er ikke noen spøk når bølgen plutselig treffer.

Hvis vi er mange nok som snakker om det, så vil ikke kvinners helse være så tabubelagt. Det samme for menn. Dette innlegget et steg i akkurat den retningen for min egen del. Et sted må man starte.
 

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park