Kanelsnurrer med bålet som stekeovn

Jeg leste en gang i et naturmagasin noe som øyeblikkelig fanget min oppmerksomhet; bakst ute i det fri. Jeg synes i utgangspunktet at nesten all mat smaker ekstra godt ute i naturen. Selv en helt enkel brunostbrødskive smaker ekstra godt ute ved et bål, og med fersk bålkaffe fra svartkjelen i koppen. Så kanelsnurrer tenkte jeg at ikke kunne bli annet enn himmelsk. Så jeg gjorde et forsøk.
Jeg ble med noen i familien ut til en liten gamme som bare er tilgjengelig med båt. Det betydde at for hver gang jeg manglet noe, så måtte jeg bare improvisere. Det gjorde hele prosjektet ekstra interessant.


Ferdig pizzabunn (første gang i min karriere jeg kjøper sånt, det føltes som juks), brunt sukker, kanel og setersmør. Så var jeg i gang!
Jeg rullet ut pizzadeigen og la små klatter av smør over hele deigen. Hvis smøret er mykt nok så er det bare å bruke slikkepotten til å smøre, men da jeg skulle bake var det litt for kaldt til at smøret ville bli smørbart.
Bruk aller helst en panne, men jeg hadde kun en kasserolle tilgjengelig så jeg måtte pent gjøre det beste ut av det. Men jeg brukte masse smør (mye mer enn bildet viser) fordi jeg var redd for at snurrene skulle brenne seg.
Brunt sukker og kanel smøres utover deigen.
Rull sammen til en pølse.
Del pølsen i ganske tjukke biter.
Legg snurrene nedi panna/kjelen og sett på lokket.
Siden det ikke er noen termostat på et bål, gjelder det å passe på varmen. Hvis kjelen blir stående for lenge direkte over flammene, blir det for varmt. La det hele få opp temperaturen og god varme i 5-6 minutter, og sett så kjelen like ved siden av så det ikke blir så intens varme. Gjenta denne prosessen med jevne mellomrom helt til snurrene ser ferdige ut.



Neste gang vil jeg prøve å lage deigen selv på forhånd og se om jeg klarer å gjenta prosessen med like stort hell. Jeg kunne tenke meg å hatt baksten enda luftigere, i tillegg til tilfredsstillelsen med at man har gjort absolutt alt selv fra start til mål.

Et øyeblikks salighet midt i naturen.



E x
 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park