Pavlova med sesongens bær


"If eating cake is wrong, I don't want to be right". 
-Gilmore Girls


Pavlova er for mange den helt store festkaken. Det kan jeg gjerne være enig i, for ikke bare smaker den helt nydelig, men det er også enkelt å pynte den med frukt og bær i alle verdens farger. Pavlova kan fort bli kakebordets midtpunkt. Men siden det kan gå lenge mellom hver kakefest, så baker jeg innimellom en pavlova selv om det ikke er noen spesiell anledning. En sånn lekkerbisk er det synd å bare kunne nyte i all sjeldenhet.

Det er mange variasjoner med pavlova, men dette er grunnoppskriften;

6 egg
2 ts hvitvinseddik
4 dl sukker
2 ts maisenna
1 ts vaniljesukker

I de fleste oppskrifter står det av eggene bør være romtempererte. Og hvis jeg har tid så lar jeg eggene ligge på benken en stund, hvis ikke så bare slenger jeg dem i bollen og håper på det beste. Ingen klager så langt ;-)

Sett stekeovnen på 200 grader.


Skill eggene og visp eggehvitene stive. Ha i eddik mens du visper.
Bland sammen sukker, maisenna og vaniljesukker, og tilsett dette i små porsjoner i eggehvitene mens du fortsetter å piske. Når det hele har blitt smidig og fast, heller du blandingen over i den formen du ønsker å bruke. 
Jeg pleier å bruke en medium stor langpanne med bakepapir i bunnen. Men du kan også bruke runde former, eller rett og slett bruke et stekebrett med bakepapir og helle marengsen over (da er det essensielt at marengsen er skikkelig fast og stiv). Tegn gjerne en sirkel på bakepapiret så du har en mal å gå etter.

Senk temperaturen i stekeovnen til 100 grader, og stek marengsen på nederste rille i 60- 70 minutter.

Mens marengsen steker kan du lage vaniljekremen, her er oppskrift; Hjemmelaget vaniljekrem. Jeg reduserer noe på ingrediensene så jeg får brukt akkurat de 6 eggeplommene jeg har igjen etter å ha laget marengsen til pavlovaen. Jeg liker å få brukt opp rester så det ikke blir stående i kjøleskapet og kanskje glemt bort.
Et tips er å koke vaniljestengene sammen med med vaniljekremen, da får du ut mest mulig av smaken. Bare husk å fiske dem opp igjen før du skal spre kremen på kaka :-)


Her er det bare fantasien som setter grenser; du kan bruke vaniljekrem, sjokoladesaus, karamellsaus, pisket krem, og så klart all verdens frukt og bær som du liker. 

Jeg brukte vaniljekrem og sjokoladesaus som base, og toppet med bringebær og jordbær fra nærområdet, i tillegg til kiwi og druer.

 Bare å nyte!

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park