Costa Favolosa på besøk

Cruiseindustrien er omdiskutert, og med rette. Jeg føler jeg lever et slags moderne dobbeltliv med å stemme på Miljøpartiet og så reise på cruise. Og jeg kan ikke engang forsvare det, bare innrømme at jeg vet denne typen reising er en klimaversting, og likevel fortsetter jeg. Det oppstod et uttrykk for noen år siden; flyskam. Jeg kan legge til cruiseskam også. 

Jeg kjører ikke bil, har ikke barn og er matredder. Så noe godt gjør jeg innimellom forurensningen. 

MEN når det er sagt, vi hadde storfint besøk i Bodø her om dagen; Costa Favolosa. Og selv om fjoråret var for heftig på reisefronten og jeg bestemte meg for at det skulle bli roligere i år, så ble jeg skikkelig oppglødd da jeg kom ned bakken til Rønvikleira i Bodø; synet av den store, gule skorsteinen med den karakteristiske "C"en til Costa Cruises som tårnet over Bodø Skyline. 

Togstasjonen til venstre i bildet blir så bitteliten i forhold til det enorme skipet. 

 
Noen ansatte gikk også av og tok selfies med enten skipet eller byen som bakgrunn. 


Det føles som at jeg har tilbrakt såpass mye tid med dette rederiet at jeg nesten ble litt starstruck da jeg kom så nært innpå. Og havna i Bodø er ikke som i Barcelona eller Marseille, her kommer man virkelig nært selve skipet. Og for de reisende må det jo være en drøm å bare gå like ned landgangen og rett inn i Bodø sentrum. Ingen busstransport nødvendig eller uendelig lange kaiområder. 

Costa Favolosa har en kapasitet på 3800 passasjerer og 1110 ansatte. Jeg vet ikke om hun var fullbooket denne gangen, men det krydde i hvertfall av turister i Bodø sentrum. Det var så hyggelig å se sentrum komme til liv, og ikke minst høre de forskjellige språkene rundt ørene (mest spansk). Sentrum har blitt så stille de siste årene da det enorme kjøpesenteret et lite stykke unna trekker folk bort. Så det å oppleve et yrende folkeliv, og se fulle caféer var supert. Jeg tror ikke de shoppet så mye siden jeg ikke så mange med handleposer på vei tilbake til skipet. Kanskje ikke så rart, det er jo dyrt for turister i Norge. De la uansett igjen en del penger hos caféene på en ellers ordinær tirsdag. 

Det minner meg om da jeg selv var på cruise og vi la til kai på Jamaica. Da kom et av de største cruiseskipene til Royal Caribbean seilende inn, og det føltes nesten som at det var så stort at det kunne blokkert for sola. Og på få minutter var hele området helt fullpakket av turister. 

Jeg har skrevet mer om den opplevelsen her: Jamaica, no problem



Kl. 13 kom også Hurtigruta/Havila og skulle legge til kai. Og siden Costa Favolosa hadde okkupert såpass store deler av havna, måtte jeg bli stående og se hvor i all verden hun skulle gjøre av seg.

"Kor ska vi plassere Hurtigruta?" 

 Det gikk bra, alle fikk plass. 

Jeg synes det er noe veldig sjarmerende med tanken på at i 2024 hvor alt er så teknisk og digitalt, så er det fortsatt et tau med en ball på tuppen som blir kastet til personell på kaia når skip skal legge til. Både store og små. 



E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park