Horn with a view

Horn er snadder å ha i matboksen, enten det er på tur eller i lunsjpausen. Og det er så mye snadder man kan fylle dem med for å høyne smaksopplevelsen ytterligere. Det er bare å prøve seg fram. 



Jeg har henet inspirasjon til oppskriften fra frutimian.no, og der er det mange flere gode fristelser. Jeg har to versjoner av grove horn, med og uten kjøtt:

400 g hvetemel, fullkorn
50 g havrekli eller havregryn
50 g sammalt rug, fin
500 g hvetemel
1 ts salt
1 pk tørrgjær
½ dl olivenolje
2 ½ dl melk
4 ½ dl vann

Ha alle ingrediensene i en bakebolle. Bruk eltekroken på kjøkkenmaskinen, og la deigen eltes i 8- 10 min. så deigen er smidig og lett å jobbe med. Hvis deigen er for klissete, tilsett litt ekstra hvetemel.
La deigen heve under lokk/klede i ca. èn time. Den skal være dobbelt størrelse.

Sett stekeovnen på 225 °.

Dryss hvetemel på bakebordet, hvelv deigen over, og kna den litt sammen før den deles i 4 like store deler. Kjevle èn del ut til en runding, la den være passe tynn så hornene ikke blir for "deigete" rundt fyllet. Sjekk at deigen ikke setter seg fast i bakebordet, bruk i såfall mer mel, det vil du være takknemlig for når hornene skal over på et stekebrett senere.


Del rundingen opp i 8 deler. Fordel fyllet på hver del.

Jeg eksperimenterer med type fyll, og prøver stadig nye ting. Min favoritt så langt er stekt løk, tomatpuré og sorte tex mex- bønner. 

Men det kan gjøres kjempeenkelt også; rett og slett påleggsskinke eller salami, og en ost med fyldig smak. 
Bruk gjerne godt krydder (f.eks. oregano) i tillegg.

Rull sammen deigstykkene, start ytterst og rull innover. Legg hornene på stekebrett, og gjenta prosedyren med resten av deigen.

La hornene etterheve i ca. 30 min.
Pensle hornene med egg, og dryss over sesamfrø og/eller oregano. Stek hornene i 12- 14 minutter.



Horn with a view.

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park