Nøttestek/nøttebrød

Siden jeg bor i ei lita bygd, er det en del fordommer angående spesielle ting, f.eks. vegansk mat. Det er noen som tror jeg har blitt veganer, men det er langt fra sannheten. Jeg elsker kjøtt, men det er enkelt for meg å kutte ned på inntaket. Ikke bare er det bra for meg selv og for miljøet, men det betyr også at jeg utforsker en del nye og spennende oppskrifter. For eksempel nøttestek. Jeg kaller det egentelig "nøttebrød", for det er ikke en stek slik jeg ser det. Så forventningen min matcher retten mye bedre når jeg bytter ut ordet. Men hver enkelt får ha sin egen mening, her er i hvertfall oppskriften:

2 stk hakket løk
2 stk eple, delt i terninger
1 boks hakkede tomater (gjerne med hvitløk)
150 g hakkede hasselnøtter (cashewnøtter og peanøtter kan også brukes)
150 g hakkede mandler
3 ss havregryn
2 ss rosmarin
½ ts muskatnøtt
½ ts malt ingefær
3- 4 stk egg
1 ts salt
½ ts pepper

Olivenolje til steking

Sett stekeovnen på 180 °C.

Stek løk og eplebiter til det er mykt og blankt. 
Tilsett tomat, nøtter, mandler, havregryn og rosmarin. Jeg bruker alltid litt mer krydder, og varierer mellom chili, cayennepepper, oregano og allround. Bruk det du liker best.

Avkjøl blandingen litt og rør inn eggene. Deigen skal være klissete, men hvis den er for fast så kan du tilsette 1/2 dl melk.

Hell deigen i en bakepapirkledd brødform. Stek nøttesteken i ca. 1 time.

Jeg synes det er vanskelig å få fine skiver av brødet, så jeg setter hele greia på bordet og lar folk forsyne seg selv. Som tilbehør så lager jeg en potetstuing med purre, og en frisk salat. Noe godt i glasset og et deilig måltid er i boks!


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park