Svenske delikatesser i Åsele

Jeg er kjempeheldig som har venner og bekjente over store deler av verden, og ofte passer det seg sånn at det blir et besøk her og der. Og mine bekjente i Sverige bor ikke akkurat midt i en pulserende by, tvert imot et stykke fra allfarvei. Åsele er en kommune i Nord- Sverige med omtrent 3000 innbyggere. Og her har to karer fra Sør- Afrika funnet lykken på et lite gårdsbruk. De har en spennende og unik historie, og livet har bragt dem fra Sør- Afrika til London, et giftermål i Canada, og nå et gårdsbruk på den svenske landsbygda med lange vintre og ofte 30 minusgrader. Og med en familieforøkelse på 2 katter, 2 hunder, 40 høns og gjess, så har drømmen om det glade bondeliv sannelig fått et solid grunnlag. Ingenting kommer gratis, og det er mye jobb. Men den lille hverdagslykken lever i beste velgående, så man blir både inspirert, imponert, og fullstendig bortskjemt etter noen dager med disse flotte menneskene.


Mitt livs første Smörgåstårta.

Fyllet kan varieres etter smak, men det jeg kunne lokalisere i akkurat denne Smörgåstårtan var  rødløk, reker, loff, salatblad, tomat, skinke, majones og kremost.

Skulle jeg laget denne "kaken" selv så ville jeg uten tvil brukt grovt brød, da hadde hele smaksopplevelsen blitt enda bedre etter min mening. Men likevel; et godt lite måltid.

Hjemmelaget ertesuppe med spinat.

Kremet sjømatsuppe med asparges.

Her kan man tydelig se forskjellen på kjøpte og egenproduserte hønseegg. De to bleke plommene er kjøpte egg fra Prior, den fyldige gule er fra gården til guttene. De selger også egg i nærområdet, og har mange fornøyde kunder. Andeeggene har en større plomme enn hønseeggene.

Du kan følge guttas arbeid på Instagram og Facebook på "artisanandgoat" og "vasterledfarm".




Surstrømming. Endelig ble det min tur til å smake denne svenske retten, og jammen ble det litt av et kvinnemåltid! For det første så hadde jeg forstilt meg at både lukt og smak skulle være mye verre enn den faktisk var. Og her skylder jeg på diverse videoer på YouTube som viser folk som brekker seg og det som verre er når boksen med Surstrømming åpnes. Med det var som sagt ikke så ille. Så klart kjennes det godt, det er jo tross alt som rakfisk. Men med det riktige tilbehøret, så kom det hele til sin fulle rett.

Liten sak, men mengder av lukt og smak.

Flatbrød, nypotet, creme fraiche, dill, smør, tomat, løk, egg og øl. Surstrømming kan jeg gjerne spise flere ganger!


Norge og Sverige har et ganske likt landskap, men da vi kjørte hjemover og over grensa så var det plutselig noen forskjeller likevel; vi forlot lange, flate veistrekninger med mengder av skog og innsjøer, og kom over grensa ved Junkerdalen til snøkledde fjelltopper og kupert terreng.

Beiarn og tåkedalen next!


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park