Otere på farten

Det er så sjelden at jeg har sett otere på nært hold at da jeg observerte ikke mindre enn 3 stykker her om dagen så måtte jeg hjem og vise bilder til pappa for å forsikre meg om at det var det det faktisk var. 


Oter har et litt dårlig rykte her jeg kommer fra siden den spiser mye fisk og vi har en populær lakseelv. Så da jeg leste meg opp på dette dyret fant jeg ut at oteren jo faktisk har vært (og til en viss grad fortsatt er) utrydningstruet. Dyreparker rundt omkring i verden, også Dyreparken i Kristiansand, har bevaringsprogram for vern av truede dyrearter, og dette inkluderer også otere. Så plutselig fikk jeg ny kunnskap og nyttig lærdom angående dette dyret, og jeg tenker det var et meget gledelig syn på min ellers ordinære spasertur hjem fra jobb. 


Under min lesning om otere fant jeg masse bilder hvor proffe fotografer har kommet litt nærmere innpå enn jeg med mitt mobilkamera. Så hvis dere har interesse kan jeg anbefale å se bilder på bl.a. Store Norske Leksikon sine nettsider av små otervalper, de er bare noe av det søteste. De åpner ikke øynene sine før de er en måned gamle, og kan da forlate redet. 

Naturen rundt oss er jammen spennende, og det er fint å få en liten påminnelse om nettopp det. 


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park