Snacks med utgåtte dadler


Det kan finnes mye glede i å oppdage et par poser utgåtte dadler. Det gir muligheter for en rekke smakfulle godbiter, og denne gangen ble det lakriskuler. 

På 200 g dadler brukte jeg ca 150 g cashewnøtter, men du kan bruke de nøttene du liker best, og salte nøtter er også godt. 
2 ts lakrispulver
3 ss lønnesirup

Det er også godt med noen spiseskjeer peanøttsmør. Prøv deg fram med det du liker best, det viktigste er at du får en passe fast masse som du kan trille kuler av. 

Jeg ga dadlene et oppkok før jeg blandet dem med nøttene. Da er de mykere og lettere å jobbe med. Det er bare å fylle en kasserolle passe full med vann, tilsette dadlene, og la dem få putre i ca 10 min. 

Mal opp nøttene. 
Bland nøtter og bløte dadler (uten vannet), tilsett til slutt lakrispulver og lønnesirup. 

Trill kuler som du legger på et bakepapirkledt stekebrett, og når du er ferdig med alle kulene kan de rulles i det du måte ønske av godsaker. Jeg brukte kokos og lakrisstrøssel. Du kan også bruke kakestrøssel, kvernede nøtter, kakao osv. 

En meget smakfull måte å redusere matsvinn på, vinn vinn! 


E x


 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park