London og økonomiske tips

Det føltes nesten som å være skoleelev igjen da jeg begynte å pakke kofferten for å dra på vinterferie. Men det var nevøene mine som faktisk hadde ferie, og så var jeg så heldig å få være med. Destinasjon; London. Oppdrag: Warner Brothers Studios og Harry Potter! 

Bodø Lufthavn, en meget velkjent fasade, som man har sett ved utallige utfarter og hjemkomster. Det er som når jeg ser skiltet med "Utland" på Gardermoen, det kommer en kriblende følelse om at noe spennende er i vente. 
Kryssord og kaffe, ferien er i gang! 

London på budsjett kan fort høres kjedelig ut. Men la meg få muligheten til å bevise det stikk motsatte. Og vi begynner i bilen til Gardermoen. 
Min kjære søster og jeg hadde ordnet både matpakke og en termos med nykokt, ordentlig god kaffe. Kaffen nøt vi i bilen i 7- 8- tiden på morgenen på vei til flyplassen. På Gardermoen spiste vi hjembakt brød med omelett, mens andre i gruppa kjøpte rundstykker/croissant til rundt 100- lappen. Det er ikke noe problem å planlegge i budsjettet sånn at man spiser på flyplassen om det er det man foretrekker. Alle har vi hver vår smak og forskjellige ønsker for hva en god feire innebærer. Men etter min mening så finnes det ikke alltid noe som faktisk frister, og jeg ender opp med en ciabatta som smaker aldeles ordinært, og en kaffe. Så med brød hjemmefra og omelett, kastet jeg ikke engang et blikk i diskene på caféene på flyplassen. Sparing trenger ikke utelukke kosen, bare vær oppmerksom på hvor du faktisk nyter det du bruker pengene på, og hvor det er helt greit å stå over. 


I London leide vi en leilighet i nærheten av Marble Arch. Så vi kunne enkelt gå fra leiligheten til Oxford Street, Madame Tussauds, og til kollektivtransport som tok oss over hele byen. 
Fullt utstyrt kjøkken, gode muligheter for å kokkelere litt. 

Første måltid på britisk jord ble rett og slett ostesmørbrød i leiligheten. Enkelt og greit mens vi planla resten av dagen. 

Oxford Street på kvelden og utenom helg er absolutt å foretrekke, den er nesten ikke til å kjenne igjen når helga eller ferietiden kommer. 



Og sånn så det ut lørdag ettermiddag, litt mer liv og røre. 


Good morning, London! 

Søster hadde satt en rundstykkedeig kvelden før, så til frokost ble det nystekte rundstykker med omelett. 
Rundstykkene ble også brukt til matpakke til senere på dagen for de som ønsket det. 

Leiligheten lå i området Marylebone, et sentralt og fint sted å bo. 

På vei til turens store høydepunkt (Warner Brothers Studios og Harry Potter) passerte vi St Pancras Renaissance Hotel. Og her har jeg faktisk bodd med min kjære bror:

Og denne bilen sto der da også. 

"The meeting place", eller "The lovers statue", er en 9 m høy bronsestatue i sørenden på St Pancras stasjon. Designet av den britiske kunstneren Paul Day og avduket i 2007. Som med mye annen kunst, så fikk også denne statuen en god dose kritikk. Og kritikerne mente det var simpelt arbeid og ikke kunne kalles kunst. Men folket har vist begeistring for denne statuen, og mange kommer hit for å knipse et bilde av det etter hvert så velkjente bronseparet. 

Kunst eller ikke kunst, dette var et riktig staselig utgangspunkt for ferden videre til Warner Brothers Studios.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park