Proteinrundstykker med frø og bær

I tillegg til brød så er det nok proteinrundstykker jeg baker oftest på mitt kjøkken. Ikke bare er de enkle å lage, men de er veldig gode og passer perfekt i matpakka på jobb. Jeg jobber på sykehjem og dagene kan være veldig uforutsigbare, og kanskje må lunsjen spises i en fart. Da passer det godt med disse proteinrundstykkene som metter godt og som ikke gjør meg oppblåst. I tillegg kan jeg variere litt på hva jeg putter i dem så det blir aldri kjedelig.
2 egg

Et beger cottage cheese (stort, spiller ingen rolle om det er original eller lett- versjonen, ta det du liker best)

250 g havregryn (jeg bruker de store) 

1 ts salt

1 ss rosmarin (evt. dill, oregano, pizzakydder) 


Dette er grunnoppskriften min, og så tilsetter jeg er par spiseskjeer av dette:

Gojibær, chiafrø og solsikkekjerner. Du kan også variere med tranebær, rosiner, hakkede nøtter etc. Prøv deg fram, jeg spiser som sagt disse rundstykkene ofte og liker variasjon.


Ha først eggene og cottage cheesen i bakebollen, tilsett deretter de øvrige ingrediensene. Bruk K- kroken på kjøkkenmaskinen på passe høy hastighet så ingrediensene blir blandet godt. Du kan også bruke stavmikser dersom du ønsker fine rundstykker uten biter. 

Form rundstykkene ved hjelp av en skje og sett dem på en bakepapirkledd stekeplate. Stekes på varmluft 220 grader i ca 15 min. 


Jeg pleier å fryse ned hele bakeladningen med rundstykker, og bare ta fram to og to. Da holder de seg ferske og fine. 


Her er en annen vri---> Proteinrundstykker med rosmarin


Enjoy!


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park