Ellwangen

Ellwangen er by i Tyskland, 17 km nord for Aalen, og har 27 000 innbyggere. Hovednæringene her er produksjon av tekstiler, batterier og maskiner. 


Mitt hjem under Tyskland- eventyret mitt var i Ellwangen. Og jeg kunne ikke blitt tatt imot med mer varme og raushet, det var som å bli inkludert i Carolines familie fra første stund. Og på rommet mitt sto det friske blomster, og både tysk og sveitsisk sjokolade på puta. Kjempekoselig!

På min aller første kveld tok jeg dette bildet da Caroline og jeg skulle ut og spise. Og hun sa "Wow, if you think this is pretty, just you wait and see". Og det hadde hun rett i!



På nedsiden av slottet i Ellwangen var det som å være hjemme i Beiarn igjen.
Det var til og med sauer!


1.mai markeres også i Tyskland, og er en offentlig fridag. Det dekoreres høye "Maypoles", og det er konkurranse om å ha den aller høyeste.


Fra Ellwangen slott




På vei til et fantastisk vakkert bygg; Schönenberg- kirka.

Fant til og med noen kuer som satte en ekstra spiss på utflukten.




Barokk arkitektur på sitt aller vakreste. Denne kirken brukes ofte til konserter på grunn av sin ypperlige akustikk.
Utsikt fra Schönenberg til Ellwangen slott.

Her var det deilig å ta seg en rast.
Sjokoladegleder.

"Den som starter dagen med en Schmatz, har allerede vunnet". ("Schmatz" kan også bety "smatt" eller "smask").







Biblioteket i Ellwangen. Dette så ut til å ha vært en stall en gang i tiden.



På besøk i en musikkforening så fikk jeg plutselig en privatkonsert med både soul, klassisk, Beatles og Mozart. Jeg bidro med litt "Morgenstemning" av Edvard Grieg, men måtte se meg slått av denne mannens brede reportoar. Han reparerte også trekkspill, og komponerte til og med egen musikk, og pc'n han brukte må ha vært noe av det eldste jeg har sett som fortsatt er brukbart. Artig opplevelse.
Nøytral fasade i forhold til bygningene rundt.


Dette er fra Ellwangens fineste restaurant; kjøkkenet til Claudia, moren til Caroline. Hun ønsket at jeg skulle smake tradisjonell tysk mat. Middagsretten "Maultaschen" er en spesialitet fra Schwaben i Baden-Württemberg. Det består av et ytre lag med pasta, og et fyll som tradisjonelt består av kjøttdeig, spinat, krutonger, løk og ulike krydder. Serveres ofte med en potetsalat (ikke tilsatt rømme og majones som vi er vant til).

Fra en dyp kjeller i sentrum av Ellwangen stiger matduftene opp de lange trappeoppgangene. Her var det både god mat i upåklagelige omgivelser, og god service i denne familiedrevne restauranten.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park