Togtur til Wien

Det er utfordrende å være opptatt av klimaendringene, den globale oppvarmingen og miljøet på kloden vår, OG elske å reise. Det er rett og slett ikke så lett å bli tatt på alvor der jeg står med tøynettene mine til både matvarer, frukt og grønt, eller når jeg lager en vegetarburger for å prøve meg på kjøttfri mandag. Hanne Sigbjørnsen har noen fulltreffere av noen tegninger i Aftenposten:



Men jeg prøver å gjøre mitt lille. For hvis alle gjorde litt, ville effekten bli stor.

Så, for det første; tognettet i Europa er stort sett både velutviklet, effektivt og punktlig. Jeg kan anbefale å sjekke ut forskjellige destinasjoner man kan nå med tog, det kan fort bli en riktig vakker opplevelse.

Jeg tok toget fra Aalen til Wien. Fra sentrum til sentrum, ingen bekymringer rundt sikkerhetskontroll, bagasjeregler eller flyplasstransport. 5 t og 45 min.

Jeg reserverte ikke plass, men om man vil a det ekstra komfortabelt så kan det være lurt å gjøre på forhånd. Det er klart man kan risikere å komme midt i et rush, men for min del så var jeg heldig og fant en ledig plass med en gang.


Det var ganske dyrt med hotell i Wien, og vanligvis velger jeg AirBnb. Men denne gangen kom jeg over et tysk firma som heter Duschel Apartments. Og det var helt ideelt. Rimelig, gode fasiliteter, rett ved hovedtogstasjonen.




Velkomstgave; de berømte Mozart- kulene.


Litt kjølig, men ikke verre enn at det ble utekaffe....

...og utepils.

E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park