Vandring i Wien

Jeg har drømt en stund om å oppleve Østerrikes hovedstad, og en av Wolfgang Amadeus Mozarts hjembyer; Wien. Men etter å ha vært der så tenker jeg at jeg egentlig burde ha drømt om denne byen enda mer, for hvilket vakkert sted det var! Arkitekturen, kirkene, og gatene var som godteri for turistøynene mine. Og selve bykjernen var såpass kompakt at jeg kunne ta beina fatt for å oppleve ting, og brukte ikke kollektivtransporten annet enn til flyplassen. Helt ypperlig!


Gatenettet i Wien preges av et ringformet gatesystem rundt bykjernen. Dette gjør det relativt enkelt å orientere seg og finne veien dit man skal, og det virker som en veldig god løsning for at både bilister, syklister og gående skal kunne ferdes trygt og effektivt.



Vienna Opera 


Tradisjonell sjokolade: Mozart- kuler

Moderne arkitektur blandet inn i tradisjonelle omgivelser.

Stefansdomen



Bybildet bærer preg av kultur og musikk.

Chanel har vel aldri sett mer "hjemme" ut enn i Wien.


Praktfulle kirker hvor detaljene var rike og mange.




Om man løftet blikket så var det enda mer av de flotte detaljene jeg etter hvert lærte at Wien var gledelig beriket av. 


Perfekt matpakke; ristet brød med østerriksk ost og hjemmelaget jordbærsyltetøy fra Claudia i Tyskland. Omgivelsene var også upåklagelige.

Folketeatret



Jeg fikk en del tips fra Caroline og Claudia om hva jeg burde se i Wien. En av disse tingene var et lite serveringssted som het Trzesniewski. Det var rett og slett små, lekre smørbrød med diverse pålegg. Jeg valgte laks og kremost på den ene skiva, og spicy paprikamousse og ost på den andre. Just lovely!




Naschmarkt. Et marked med i hovedsak matvarer, men også mye annet interessant fra hele verden.






Folk verdsetter kunst på så mange vis.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park