April 10 år siden

Det kan være både interessant og riktig så festlig å gå 10 år tilbake og se på hvor man var i livet da. Det er ikke riktig alt som nødvendigvis er en glede å minnes, men stort sett så er det morsomme, uventede minner og opplevelser som dukker opp.

For 10 år siden så studerte jeg "Acting and Performance" på Queen Margaret University i Edinburgh. Og jeg husker enda godt hvordan jeg med ærefrykt tok fatt på rollen som Nora Helmer fra Ibsens "Et Dukkehjem". Det var bare i 4 minutter, men det var som en karamell av skuespillertekniske utfordringer og en bratt læringskurve.


"Selveste Nora Helmer

Ja, i 4 minutter skal jeg være selveste Nora Helmer fra Ibsens ”Et dukkehjem”. 12. mai skal klassen presentere forskjellige scener, vi er alle med i 2-3 scener hver. Jeg er med i tre, og blant dem den aller siste scenen fra ”Et dukkehjem”. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få sjansen til å utforske denne rollen og komme under huden på Nora. Riktignok er det bare 4 minutter og ikke hele stykket, men likevel.

Jeg har lært så mye nytt om ”Et dukkehjem”, og jeg forstår det på en helt ny måte. Det er så mye å hente og mye jeg aldri har tenkt over før. Enda jeg har hatt om Ibsen på skolen og lært enda mer på dramalinja i Mo i Rana, så er det enda mye mer og hente. Og dramalærer Robin kan ta ut et enkelt ord i en setning, og gjøre meg oppmerksom på hvor viktig det er med tanke på den perioden vi er i, og plutselig får replikken en helt ny mening for meg. Jeg må innrømme at det er skikkelig interessant å utforske og lære så mye mer om dette kjente skuespillet.

I dag hadde jeg kontaktmøte med stemmelærer Cathie. Det var faktisk jeg som pratet mest, og jeg fortalte om hvordan ting begynner å falle på plass for meg. Jeg forstår hva det er lærerne sier jeg må jobbe med, og jeg har blitt klar over mine styrker og svakheter. Om jeg klarer å gjøre noe med det akkurat nå vet jeg ikke, men jeg er i hvertfall klar over hvilke områder jeg må forbedre meg på. Cathie sa at engelsken min ble bedre og bedre. Og hun ville anbefale meg å kopiere en cd som heter ”Get rid of your accent” som hun har, og den burde jeg høre på mens jeg var hjemme i sommerferien. Jeg spurte også om hun hadde noen andre tips til hva jeg kunne gjøre siden jeg skulle være så lenge borte fra universitetet, hun skulle tenke på det.

I går øvde jeg med Laura og Claire på et foredrag vi skal ha den 2. mai som handler om Jane Welsh Carlyle. Foredraget er en del av markeringen av ”The Scottish enlightenment” (den skotske opplysningstiden) som foregikk på 1700- tallet. Jane Welsh Carlyle ble berømt for sine brev til sin mann, Thomas Carlyle. Claire, Laura og jeg har fått et 24 sider langt manus som vi heldigvis ikke må lære utenat, men vi må så klart lese med innlevelse og energi. Det er ganske tørt stoff egentlig, og setningene er laaaange, her er et eksempel på en av de lange setningene:

”It was rather a colorful agglomeration where all the works and wares of the countryside could be viewed in microcosm, the fruits of the earth and of men`s toil gathered for processing, manufacture, display and distribution, all combining to distil the essence of a pastoral neighbourhood to a local population to a travelling public.”

EN setning! Men jeg synes faktisk ikke dette er så ille. For høytlesning er en kjempegod trening for meg, og jeg lærer nye ord og nye uttalelser."


E x


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park