Fastelavnsboller Soløy style

Det er ikke noe man tar med letthet når det er fastelavnssøndag, og det er på sin plass med noen saftige fastelavnsboller. Jeg har brukt nøyaktig den samme oppskriften i mange år, for jeg synes det er mye bedre med "innmat" fra bollene som en del av fyllet, og ikke bare krem og syltetøy. Her er oppskrift:

25g gjær
75g smør
3 dl melk
1/5 ts salt
3 ss sukker
1 egg
ca. 1 l hvetemel
(egg til pensling)

Heves ca. 30 min, eltes godt. Trill runde boller, etterhev gjerne i ca. 30 min. Stekes på 180 grader i 15 min (eller til de blir pent gyldne).

Fyll:

"Innmat fra bollene"
ca. 1 dl varm melk
150 g malte mandler
1 dl sukker
Pisket kremfløte




Ikke vær sparsom med fyllet, det er ikke meningen man skal klare to av disse herlighetene ;-)




E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park