Rekekabaret

Både til jul og påske så pleier jeg å lage en god, gammeldags rekekabaret. Det blir ofte så mye kjøtt ellers, både til middag og som pålegg, så det er veldig godt med litt friskere sjømat innimellom. 

Og det er kjempelett å lage, jeg bruker Toro sin aspik som jeg koker opp.

Når aspiken har fått avkjølt seg (jeg setter hele kasserollen i kaldt vann i vasken), så tilsetter jeg noen dråper sitron og 3- 4 spiseskjeer med hvitvin.

Så legger jeg følgende ingredienser lagvis i en kabaretform: kokt egg, reker, fiskepudding, og hermetiske gulrøtter og erter. Man kan selvfølgelig variere dette etter smak, og internett er fullt av oppskrifter og tips for de som trenger litt inspirasjon.

Kabareten settes kjølig noen timer, evt. natten over, og serveres med grovbrød og godt smør. Jeg pleier også å bruke en del krydder som pepper, dill og chili, i tillegg til en god dæsj ekte majones.


Nybakt rugbrød og kabaret, ja takk! :-)


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park