Vegetarburgeren gjør sitt inntog på bygda

Vegetarburgere har blitt en "provoserende" rett for tiden. Jeg bor i en liten bygd, og kan nesten ikke nevne ordene "vegan" eller "vegetar" før folk fnyser og synes det er tullsnakk. Likevel, dette ER en spennende retning for meg i matveien, og jeg har oppdaget massevis av gode oppskrifter. Så here goes, vegetarburgere Præien style;


1 boks kikerter (ca 240 g erter)
1 boks brune bønner (ca 240 g bønner)
2 stk revet gulrot
1 stk løk
5 båter hvitløk
½ stk rød chili
250 g cottage cheese
2 dl havregryn
3 stk egg
2 ss olivenolje
Salt, pepper og det du måtte ønske av urtekrydder


Jeg blander alt i en bolle, og har jeg rester av noe så slenger jeg det like gjerne med i blandingen. På bildet ser dere f.eks. noen spinatblad som jeg hadde igjen etter en salat.

Flotte farger som kvernes med stavmikser til en fin og fast røre.
Sett røren i kjøleskapet i 10- 15 min så den får godgjøre seg.

Disse burgerne er kjappe å lage, men krever en del tid til stekingen. Jeg var plaget i begynnelsen med at de satte seg fast i panna til stadighet. Men nå bruker jeg mye lavere varme, og en stekepanne med lokk, og da pleier det å gå bra. Men jeg må ofte ha litt mer olje i panna mellom omgangene med steking.

Serveres med hjemmelagde, grove hamburgerbrød, en vellagret ost med fyldig smak, salat og en dressing (gjerne kesam blandet med krydder og noen dråper sitron).


Rebell- liksomveganeren fra Beiarn! ;-)


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park