Ostekake med eggelikør

Som om ikke ostekake er smakfullt nok i seg selv, så fant jeg en oppskrift på ostekake med eggelikør. Dette hørtes jo bare himmelsk ut, og måtte prøves.


Sett stekeovnen på 160 grader.

Bunn:

150 g Digestive- kjeks
55 g smeltet smør (meierismør)
1/4 ts muskatnøtt

Jeg halverte oppskriften, derfor ser noen av målene uvanlig små ut. Det første som slår meg når jeg leser amerikanske kakeoppskrifter er at de ofte bruker muskatnøtt i baksten. Dette er et krydder jeg bruker omtrent bare til fiskegrateng og kålrotstappe, så det var interessant å plutselig skulle ha det i en kake.

Hell blandingen i en smurt springform. Jeg brukte bakepapir i bunnen, og det kan jeg anbefale. Da er det så mye lettere å få kaka hel når man flytter den over på et fat. Jeg brettet bakepapiret godt oppover kantene, for kaka skal stekes i vannbad, og da er man helt sikker på at det ikke blir noen lekkasje.

Trykk kjeksen godt utover i formen, og stek bunnen i 10 minutter. La den avkjøles noe før du heller i fyllet. Reduser varmen i stekeovnen til 150 grader.

Fyll:

340 g kremost naturell
100 g sukker
12 g hvetemel
115 g eggelikør
1/2 ts muskatnøtt
4 egg

Miks kremost, sukker og hvetemel i en bolle til det er helt blandet og luftig. Tilsett eggelikør og muskatnøtt, og miks det godt sammen. Tilsett ett egg om gangen, og miks godt mellom hvert av dem. Hell blandingen over kjeksbunnen.


Sett kakeformen på et ark med aluminiumsfolie, og brett godt oppover kantene på formen. Det må ikke lekke vann inn. Sett formen i en langpanne fylt med vann. Vannet bør rekke omtrent halvveis opp på kakeformen.

Stek i 1 time og 35 min. Skru av stekeovnen og la ostekaka stå i ovnen med ovnsdøra lukket i 30 min til. Åpne ovnsdøra og la kaka stå i ovnen i 30 min. Ta kaka ut av ovnen, og la den avkjøles i minst 5 t, men gjerne over natta.


Kremen på toppen ble litt tilfeldig, for jeg syntes det ville være kjedelig med bare pisket krem. Så jeg blandet inn litt eggelikør, melis og 1/2 ts muskatnøtt. Så må man bare blande ingrediensene til man får en fin og fast krem, og legge til ekstra melis hvis kremen blir for tynn. Min krem ble for tynn, så den fløt nedover sidene på kaka. Men alt man vil gjøre bra, er verd å gjøre feil  noen ganger så man får perfeksjonert oppgaven ;-)




E x





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park