De rare øyeblikkene

Det er noen ting man husker bedre enn andre når man farter rundt omkring i verden. Ofte så er det ikke nødvsndigvis Frihetsgudinnen i New York, eller Eiffeltårnet i Paris som var hele turens høydepunkt. Men det er de små, rare tingene som plutselig kan skje. For eksempel så husker jeg en gang min bror besøkte meg i Edinburgh, og det nettopp hadde vært vulkanutbrudd på Island, så vi ble direkte berørt av det nye ordet som oppstod den tiden; askefast. Vi dro på en restaurant en kveld for å spise, og en kelner spurte oss høflig "How are you tonight?", som er helt vanlig, og man skal bare svare en kort høflig frase tilbake. Og jeg sa bare "Good thanks, how are you?". Men her brøt min bror inn, "No, don't lie. We're not fine". Og så kom historien om at han ikke bare var askefast, men det var også et besøk vi ventet på fra Norge som bare måtte kansellere hele turen. Kelneren hørte på, tok bestillingen vår, forsvant kjapt ut på kjøkkenet. Resten av måltidet ble vi servert av en annen.


Dette er fra et heftig snøfall i Edinburgh. Det vil si, heftig var det ikke akkurat for oss nordkvinner og menn, og vi prøvde oss like godt på å lage en snømann i parken Princes Garden. Men vi ble bedt om å gå og leke et annet sted for de stengte hele parken på grunn av snøværet.


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park