Food can fix it

Edinburgh desember 2018


Til morgenkaffen i dag var det litt av en tankevekker i en reportasje på radioen; i løpet av ett år så kaster nordmenn fullt spisbar mat som kunne ha mettet 800 000 mennesker. 800 000 mager. Det er bare så utrolig trist! Jeg skjønner ikke hva det er vi holder på med.
Det nytter ikke å la seg rive med av det negative, men heller la seg inspirere til å bli enda flinkere. Det er ikke mye mat som blir kastet i vårt hus, og vi ser aldri på dato, men bruker sansene. Likevel så hadde det vært praktisk å lage litt mindre middagsporsjoner, og handle kun det jeg trenger på butikken. Jeg har lett for å ta i litt når jeg lager mat, og selv om jeg alltid fryser bort restene, så er det jo likevel veldig greit med alt man kan få spist opp. Og jeg handler stort sett kun èn gang i uka, og da er det ikke alltid jeg har 100% oversikt over hva som er i skapene hjemme. En periode hadde vi tre tranflasker i kjøleskapet.... en smule ufullstendig planlegging der altså.

Til jul så fikk jeg to biografier om to flotte damer; Gunhild Stordalen og Michelle Obama. Og selv om det var selvbiografier, så inneholdt bøkene mange andre tema om samfunnet rundt oss, politikk og klimautfordringer. Det er mye å ta tak i. Da jeg var i Edinburgh i desember, så var jeg faktisk alene i år. Vi pleier å ha en juletur hver desember, men det passet ikke for de andre i gruppa denne gangen. Men jeg utnyttet anledningen til å gjøre en liten vri på ferien. Jeg prøvde rett og slett å unngå kjøtt og leve som en vegetarianer. I tillegg så handlet jeg ikke hos noen av de kjente kleskjedene, og bare i butikker hvor de garanterte bærekraftig og klimavennlig produksjon, og at alle ansatte hadde ordentlig lønn i hele prosessen fra produksjon til frakt til salg. Det høres mer voldsomt ut enn det var, for jeg var jo bare borte i 3 dager. Men likevel; en personlig utfordring, og litt spennende å gjennomføre. Jeg har allerede en kjøttfri dag i uka, og det er ikke lenger noe jeg tenker over en gang


Julemarked i Edinburgh.







Utsikt fra senga mi på Princes Street Suites, og siden jeg var alene kunne jeg endelig velge det største rommet! :-)











Min type tv- kanal ;-)


Kjøttfri middag; spicy kikerter med ristede nøtter, salat og cous cous.


Vegansk ostekake, kun plantebaserte ingredienser, saftig og smakfull!


Matcha- latte, laget med mandelmelk.


Real Foods Edinburgh


Havregryn og korn i løsvekt.


Det meste av frukt og grønt var uemballert.


Adventspakke fra Beiarn hadde jeg med, er det advent så er det advent!


Skal man først prøve å være sunn, så kan man i hvertfall være fargerik også.


På avreisedagen så rakk jeg innom denne postkort- butikken. Den åpnet 09:30, og jeg sto utenfor da de åpnet. Han som jobbet der var imponert over at jeg var så tidlig ute på en lørdag, og spurte hvilken musikk jeg ville høre. Så der vandret jeg rund alene og så på kort til tonene av "Free fallin'" og John Mayer. Glimrende start på dagen! :-)



E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park