Chica på havet

Orlando 2015

Disney Fantasy er det nyeste og største av Disney Cruise Line sine 4 skip. Skipet ble bygget ferdig og kom i drift i 2012. 340m lang, 66m høy. 1458 ansatte, har en kapasitet på 2500- 4000 (max) passasjerer (1250 lugarer).



Transporten til Disney- skipene skjer med Disney Magical Express; komfortable busser som viser Disneyfilmer, quiz, og informasjon om reisen. I løpet av en uke skulle vi innom Cozumel (Mexico), Grand Cayman, Falmouth (Jamaica) og Castaway Cay (Bahamas), og så tilbake i Orlando. Puh!

Og på denne turen så hadde vi to "sea days" hvor vi ikke la til kai noe sted. Men det var ingen fare for at man skulle kjede seg ombord; det skjedde ting overalt for både store og små, alt fra quiz og bingo, til piratfest og tegnekurs. I tillegg til basseng, vannsklier og treningsstudio, så var det også både teater og kino der. Så det var nok å gjøre. Jeg var bl.a. på tegnekurs, og så dagens musikal hver dag.

Læreren vår fortalte at Walt Disney i utgangspunktet ikke var spesielt god til å tegne, men han var ekspert på å skape og formidle de gode historiene. Da han skapte Mikke Mus, ville han egentlig kalle ham Mortimer. Men så sa kona hans at han kunne da ikke kalle hovedpersonen Mortimer, og så ble det Mickey. Men Mickey har en rival som heter Mortimer, så han ble litt med likevel.
Vi brukte kun blyant under kursene, aldri viskelær. Og det betydde at man automatisk brukte blyanten litt svakere, mykere linjer, og ingenting var feil. Man må kanskje tegne Mikke mange mange ganger før man får det ordentlig til, men prosessen kjennes avslappet, og man lar blyanten og fantasien få styre fritt.

Men det var ikke alle som likte tegnekurset like godt. Jeg hørte ei jente bak meg som så smått begynte å sutre (en VELDIG vanlig lyd på Disney- cruise), og mora sa "It does look like Mickey", og jenta sutret " No, it doesn't!". Og halvveis uti timen gikk de ut.

På mandag la vi til kai i Cozumel, og jeg vandret ute en stund på egen hånd før Debra hadde lunsjpause. Men jeg må innrømme at jeg likte best å ha noen å gå sammen med. Folk sto utenfor butikkene sine og vil ha deg akkurat dit, "Chica" og "Hola Chica" hele tiden, og sa at de hadde gode tilbud, aircondition, sjeldne varer osv. Men jeg fikk meg absolutt en fin tur, og noen gode bilder likevel. Jeg vet ikke om det er mulig å få hetetokter som 28-åring, men med 30+ og høy luftfuktighet, så tror jeg nok det er mulig! Og da jeg gikk ombord i skipet for å møte Debra, sa jeg at jeg trengte mer solkrem og mindre klær! Men hun kan i hvertfall være sikker på at jeg var der kun for henne, og ikke for å slikke sol :-)







Disney Fantasy var pyntet til jul, midt i november. Alt for tidlig så klart, men midt i blinken for meg. Hjemme tar jeg ikke fram noe pynt før 1. søndag i advent, og det meste blir i eskene til lille julaften. Det er tradisjonen. Men Disney Fantasy er så vakker med alle juledekorasjonene, og et svært juletre i lobbyen, så jeg er bare glad for å få oppleve det selv om det er tidlig.




På mandag hadde Debra bursdag, og jeg spanderte lunsj på henne på en italiensk restaurant, og på kvelden spiste vi i "Royal Court" på båten. Det er en av mine favorittrestauranter på skipet, og er inspirert av slottene fra Disneys eventyr. Maten er ypperlig, og omgivelsene likeså. Brødkurven er formet som vognen som Askepott drar på ball i (som egentlig er et forhekset gresskar), og dessertmenyen ser ut som et kongelig brev. Det er bare en date med prinsen som mangler her altså.


På mandag følte jeg meg vågal, og spiste snegler til forrett. Jeg har spist det før, og det er virkelig ikke noen stor sak, det smaker stort sett bare hvitløk. Men du vet du har bestilt noe spesielt når kelneren sier "Really?". Og jeg fikk det servert på et fat med små hull i, og en snegle i hvert hull, massevis av hvitløkssmør og en liten og sprø loff. Og det smakte akkurat like godt som jeg husket det. Og da kelneren kom tilbake, sa jeg at jeg hadde spart en til ham, og han lo. Og etter at vi hadde fullført desserten, spurte kelneren om det smakte. Og jeg sa det var helt ok, men sneglene var helt klart bedre. Og kelneren sa sa han skulle videreformidle det til kokken :-) Det er klart at hvis jeg sitter og tenker på at det er snegler jeg sitter og tygger på, så blir opplevelsen mindre behagelig enn hvis jeg bare nyter smakene. Men det samme gjelder jo f.eks. lungemos. Så jeg var såre fornøyd med måltidet. Og Debra syntes hun hadde hatt en perfekt feiring sammen med meg, og ingenting var jo bedre enn det.










E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park