Mer magi med Disney

Disney Magic 2016

Etter en flott og inspirerende uke i New York, var det på tide å møte min gode venninne, Debra, igjen. Denne gangen jobbet hun på Disney Magic, den minste av Disneys fire skip. Men med en kapasitet på 2700 gjester og 900 ansatte, så er hun absolutt stor nok. Hun ble bygget i Italia, og i to deler faktisk. Den ene delen ble bygget i Maghera, og den andre i Ancona. "Skjøten" finner man foran en av skipets restauranter, "Lumiere's" (den er ikke synlig altså). Hun ble sjøsatt 12. april 1997, og er 294m lang, 30m bred. Ankeret alene veier 12 802kg, omtrent samme vekt som 3 elefanter. Mannskapet på 960 stk, består av over 50 nasjonaliteter.


Utseilingen fra New York var virkelig et flott syn! Jeg har fløyet i helikopter over Manhattan, men dette ble jo fra en helt annen vinkel. Og det var utrolig stilig å seile under Verrazano- brua som går mellom Staten Island til Brooklyn (og den har jeg jogget over!). Den er mektige 211m høy.





  




Under brua.










Jeg var med på tegnekurs, så "Finding Dory" på kino, musikalen "Twice charmed", og spiste flere gode måltider med Debra. Jeg var til og med på kokkekurs. Det var meget avslappende; man satt og beundret kokken i arbeid, fikk mange gode tips, og smaksprøve av både mat og vin. På menyen var det stekt hvit fisk, og en deilig kremete risotto. Kokkekurset på fredag gikk ut på å lage "apple strudel", en epledessert. Og det var "head of pastry" som var kokken, og hvilken kokk han var! På 10min hadde han laget en deig som han dro i og strakk utover bakebordet som om det skulle være et stykke tekstil, helt fascinerende å se på! Og han lagde to "strudeler" samtidig, for skal man lage mat til mange tusenvis av cruisepassaskjerer samtidig, gjelder det å være så effektiv som mulig.







Dette er altså en deig! :-)


E x

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Svekaker fra Beiarn

Ekstra grove bonderundstykker

Piknik i Hyde Park